středa 23. ledna 2008

Náboženství v Jižní Korei

Několikrát jsem byl dotázán, zda jsou Jihokorejci věřící a v co vlastně věří. Jsou to Budhisti? Křesťani? Pokusím se v pár řádkách shrnout to, co se dá o tomto tématu tak nějak zjistit.

V první řadě bych měl zmmínit, že v roce 2006 se k jakémukoliv náboženství hlásilo 74,7% obyvatelstva Jižní Korei. Procentuelní rozdělení náboženství je následující:
  • Budhismus - 52%
  • Křesťanství - 20%
  • Ostatní náboženství - 0,7%
  • nevěřící - 25,3%
Do ostatních náboženstvích jsou zahrnuty víry jako Wonbulgyo (nový směr vycházející z Budhismu založen v roce 1916, kdy byl Pak Chung-bin osvícen), CHondogyo (Kloubící Budhismus, Confucianismus, Taoismus a obsahující prvky křesťanství. Je to taktéž náboženské hnutí vzniknuté ve 20 století), šamanismus, Hinduismus, Judaismus, Confucianismus a jednou z minorit korejských náboženství je také Islam. Procentuelně nejvíc věřících se nachází ve větších metropolitních městech, jakož je Seoul (49,9% věřících), Busan (46,1% věřících) nebo Daegu (45,8% věřících). Jižní Korea je také třetí v žebříčku zemí Jihovýchodní Asie v procentuelním zastoupení křesťanství (první dvě místa patří Filipínám a Východnímu Timoru).
Kromě Křesťanství, kde je dána jasná hranice mezi věřícími a nevěřícími mohou ve statistikách ostatních náboženstvích vzniknout jisté nejasnosti. Například meze věřících v Budhismu či Confucianismu jsou jen těžce rozeznatelné. Nejen v Korei, ale i jiných zemích dochází k tomu, že víra je dědičná v celém rodě nebo je všeobecně uznávaná v nějaké společnosti a tím vzniká problém rozeznat kupříkladu Budhisty od ne-Budhist. Mnoho lidí žijících na odlehlých místech jsou hluboce zasaženi touto tradicí, tradicí víry, kterou uznávají všichni okolo. Mimoto není pro Korejce neobviklé modlit se v budhistických chrámech, podílet se na Confuciánských rituálech a pro rady chodit k šamanovi. Krom toho statistiky podceňují počet lidí hlásících se k novým vírám. Některé zdroje uvádí počet příznivců Ch'ondogyo na víc než 1 milion.
Jelikož je zde obrovské množství náboženských směrů, je jejich role ve vývoji jihokorejské společnosti složitá. Některé tradice, převážně Budhismus, jsou spojovány s minulostí. Budhistická místa jako je chrám Pulguksa, Sokkuram Grotto v Kyongju a chrám Haeinsa blízko Taegu jsou považovány za nejdůležitější kulturní památky, a to víc než místa určená k uctívání a modlení. Confucianismus zůstává nedůležitějším ve společenské etice. Očividně má největší vliv na Korejské vzdělání (viz článek Martina Vlnase o studiu v Korei na stránkách Korea Jižní, Severní. Odkaz ZDE). Křesťanství je v Korei spojováno s modernizací a sociálními reformami. Mnoho Křestanů v současné Jižní Korei je podobného názoru jako zkušený politický opoziční vůdce Kim Dae Jung (katolík), který je velkým zastáncem lidských práv a otevřeně kritizuje vládu. Křesťansky podporované organizace jako Urvan Industrial Mission podporují odbory. Nová náboženství získávají své příznivce z obou tradičních náboženství i z Křesťanství tím, že matou lidi různými úhly pohledu. Tím došlo k tomu, že v 19. století bylo v Jižní Korei napočítáno více než 5000 nových náboženských směrů/hnutí, kde mnoho z nich bylo jen malých a dočasných.

Na obrázcích jsou vyobrazeny sochy Ježíše (v pravo nahoře), Budhy (v pravo dole) a Confucia(v levo).

Text je částečným překladem článku "Religion in South Korea" z internetové encyklopedie Wikipedia. Tento článek taktéž umístím na českou werzi této encyklopedie www.wikipedia.cz
Odkaz na článek ZDE.

Žádné komentáře: