neděle 20. ledna 2008

Korejci a umění řídit...

Dnes jsem se na stránkch mého bratrance, v současné době žijícího v Anglii, dočetl o dopravě v Anglii. Jelikož jsem už déle plánoval něco takového napsat, jen jsem byl lenivý, učiním tak teď, poněvač mi přijde krásné to srovnání 2 světů...

Odkaz na panMara blog a jeho článek o Anglické dopravě je ZDE. Zdravím Máru a Jituš do Anglie:)

Korejská doprava má velice podobná pravidla, jako jsou v USA, nevím, zda to tak je nebo ne, ale dle mého názoru je převzali. Pro mě, jakožto Evropana s metrickým systémem je dobré, že Korejci používají pro vzdálenosti kilometry a pro rychlost kilometry za hodinu.
Téměř každý Korejec má řidičák. Ale když jsme si půjčovali auto, nikdo mi z přesností nedokázal říct, jaké jsou kde rychlostní limity, jak fungují křižovatky a podobně... Naštěstí jsem na všechno tak nějak přišel.
Rychlostní limity jsou velice proměnlivé. Záleží na počtu průhů a typu silnice (přesné informace o limitech jsem našel na Wikipedii). Veškeré rychlosti jsou řízeny značkami okolo silnice. Ve městech, kde jsou 2 pruhy v jednom směru je to 60-80 km/h, mimo město okolo 80 km/h a na dálnicích se pohybuje v rozmezí 100-130 km/h. Je zde i hodně radarů, ale převážně na dálnicích mi přišlo, že to řidiče nějak moc netrápí a často na to šlápnou. Při našich cestách po Korei jsem si všiml i zajímavosti, že pokud je v noci silnice osvětlena, tak Korejci nepovažují za nutné rozsvěcovat světla, což mi přijde dost nebezpečné.
Zvláštností pro Čecha (možná i Angličana) je fakt, že odbočení do prava je povolené vždy za jakýchkoliv podmínek. Osobně si myslím, že to urychluje dopravu. Semafory jsou tedy pouze rovně a doleva.
Pravidlo jako "přednost z prava" tady není. Kdo přijede dřív nebo vypadá, že je rychlejší, tak jede (pokud není označená hlavní silnice).
PanMara píše o tom, jak je v Anglii na bezpečnost dávána velká váha. Já sice nevím jak je to možné, ale v Korei tomu tak není a přesto jsem neviděl snad žádnou nehodu. Nejhorší jsou tady skůtry. Jezdí všude, nejsou na ně potřeba papíry a pravidla pro ně zřejměně "neplatí". Jezdí na nich do školy, převáží jídlo (v tom je tady velký bussiness) a občas mi přijde, že jezdí na hraně bezpečnosti, ale i tak jsem neviděl jediného vybouraného.
Můj názor na Korejské umění řízení je velice negativní. Myslím si, že kromě řidičů taxi a autobusáků (kteří jezdí šíleně), Korejci prostě neumí řídit. Bojí se. Pokud jede Korejec s někým v autě (mimo taxi a autobusu), tak se bojí. A když řídí, tak bez GPS navigace nikam nedojede. Snad v každém autě najdete navigaci (ještě jsem neviděl auto bez...). Vydat se někam s mapou je pro ně nemyslitelné.
Každopádně si myslím, že na Korejských silnicích je docela bezpečno a nemám strach se tu pohybovat jak pěšky, tak autem:)

2 komentáře:

panMara řekl(a)...

Tak ten obrázek, který jsi k dopravě přidal je pro mě velmi překvapující..já si až do teď představoval ty pískové ulice zaoplněné trakaři, tříkolkami, starými skútry a jednou za den přecpaným autobusem...ale to je teda asi jiná země, že? :-) ups

jakudo řekl(a)...

Nee, tady je automobilů mraky. A ten obrázek je z doby Chosaku. To je největší korejský svátek a všichni jedou někam na hřbitovy. Přijde mi to jako české dušičky:)
A taky musíš vzít v potaz, že Korea je jen o malinko větší, než ČR, ale žije tu 5x víc obyvatel než v ČR, takže i 5x víc aut a snad nesčetněkrát víc skůtrů.